Orvosok.hu
Betegségek
Orvoskereső
Orvos válaszol
Szakember kereső
Szakember válaszol

Nem foglalkoznak problémáival?
Nálunk több száz orvos, specialista közül választhat. Egyszerre kérdezhet több tucat orvostól, egészségügyi szakembertől azonnal.
Itt választ kap problémáira.

Nem találnak Önre a páciensek? 
Több Pácienst szeretne? Szerezzen több pénzt tudásával!
 Regisztráljon most díjmentesen, és ajándékba adunk Önnek egy 10.000 Ft értékű wellness hotel utalványt. 

Orvosok.hu Facebook
Orvosok.hu Youtube
 

Kezdőlap - Hírek - Mi van, ha a drága orvoslás semmivel sem jobb?
2013. április 10. 08:35

orvos, kupon

Mi van, ha a drága orvoslás semmivel sem jobb?
Bár az orvosi kamara szigorítaná az egészségügyi vállalkozók reklámjainak szűrését, újabb hatásos tilalomfát legfeljebb az állam állíthat, ám nem biztos, hogy ez érdeke.
Mi van, ha a drága orvoslás semmivel sem jobb?

A Magyar Orvosi Kamara – a Magánorvosok Országos Szövetségével karöltve – a közelmúltban emelte fel szavát egyes egészségügyi vállalkozások fogyasztókat megtévesztő reklámjai ellen. Az érintettek elsősorban azokat a hirdetéseket kárhoztatták, amelyek a feltételezett bekerülési árnál lényegesen olcsóbban kínálják szolgáltatásaikat, közülük is leginkább az úgynevezett kuponos reklámokra hívva fel a figyelmet. Az ily módon célkeresztbe került legnagyobb közösségi vásárlói portál, a Bónusz Brigád tulajdonosai rögtön reagáltak „megszólításukra”, egyrészt leszögezve, hogy semmi közük az egészségügyi vállalkozások között dúló árversenyhez, másrészt – igen kompromisszum készen – közös konzultációt javasolva a MOK-nak. De felvetették azt is, hogy akár az érintett hirdetéseken is jelenjen meg a patikusok jól ismert szlogenjéhez – „kérdezze meg kezelőorvosát vagy gyógyszerészét” – hasonló felhívás.

Kérdés persze, vajon egy piacgazdaságban – márpedig a magánorvosoké az – bárki követelhet-e beleszólást a hirdetések tartalmába, amennyiben az legfeljebb olcsóságával hívja fel magára a konkurencia figyelmét? Egyáltalán: mit lehet tenni abban az esetben – s ma ez a helyzet -, amikor a MOK legfeljebb az orvosok etikus magatartását vizsgálhatja, miközben az egészségügyi vállalkozások tulajdonosai között számos „civil” található, akikkel szemben tehetetlen a kamara. S nincs ez másként a Magánorvosok Országos Szövetségével sem, amely ma még csupán a magánorvosok egy részét sorolja tagjai közé, s bár egyetemleges érdekképviseletre törekszik, ettől azonban egyelőre még igen messze van.

A megtévesztő, agresszív hirdetési gyakorlat ellen egyébként jelenleg is van hova fordulni: egyedi esetekben a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, országos ügyekben pedig a Gazdasági Versenyhivatal hivatott eljárni. A hivatali fellépés feltétele azonban, hogy egyáltalán értesüljön a fenti esetekről, a tisztességtelen üzleti fogásokról. Az uniós fogyasztóvédelmi szabályok értelmében vannak olyan területek, ahol az egyes tagállamok az EU-s direktívában foglaltaknál – azaz a félrevezetés, az agresszió tiltásánál – szigorúbb szabályokkal élhetnek, ezek közül az egészségügy az egyik. S mivel a MOK hatóköre nem terjedhet ki minden egészségügyi magánszolgáltatóra, így értelemszerűen az állam kínálkozik szabályozóként.  Mint például a patikusok esetében, ahol igen rigid, szigorú szabályok állítanak tilalomfát a gyógyszertári hirdetések, promóciós gyakorlatok elé. Ami egyébként azért is furcsa, mert miközben a vény nélkül megvásárolható, úgynevezett OTC készítményeket termék és árreklámjai kicsordulnak a televíziókból, a patikák nem tehetnek közzé saját hirdetéseket, ha ugyanazt a szabadáras OTC készítményt ők olcsóbbak adják, mint a szomszédos gyógyszertár. A patikai és a magánorvosi világ között azonban van egy lényeges különbség: míg vényköteles gyógyszerekhez – s döntő többségük ártámogatásához - kizárólag gyógyszertárakban juthatunk, szabad akaratunkon múlik, hogy az orvosi szolgáltatást közintézményben vagy magánvállalkozásnál vesszük igénybe.

De vajon egy erős központi szabályozással nem rúg öngólt az állam, amelyik most épp a külföldi betegek Magyarországra csábításával, s itteni ellátásával gondolja fellendíthetőnek a gazdaságot? Mit szólnának egy ilyen rendelethez például az e területen éllovasnak kikiáltott fogorvosok?  Vagy ez úgy történne, hogy itthon nem hirdethetnének csak külföldön?...

Az erős állami beavatkozás ellen szólhat az is, hogy az épp kiépülőben lévő nemzeti egészségügyi szolgálat – lényegében az ismét állami főség alá terelt szolgáltatók – egyre látványosabban képtelen gyorsan s megbízható minőségben ellátni a hozzájuk kerülő betegeket. Nem véletlen, hogy a járóbeteg szakellátás 35 százaléka ma már magánorvosoknál (szolgáltatóknál) zajlik. Amennyiben ezek a paciensek a szakrendelők és a kórházi szakambulanciák ajtóin kopogtatnának, vélhetően összeroppanna a rendszer, vagy a várólisták hosszára való tekintettel – a betegek. Úgy tűnik, megelőzendő az emberek tömeges és hangos elégedetlenkedését, az államnak elemi érdeke szabad utat hagyni a magánszolgáltatók irányába, s azt a reklám szigorú szabályozásával sem korlátozni.

Ami az árakat illeti, ez szolgáltatónként nyilván attól függ, hogy a leendő paciensek mely rétegét kívánják magukhoz csalogatni, s persze a leendő betegek is eszerint választanak. Más kérdés, hogy az árakat tisztességesen közölni kell, s nem csak az internetes honlapon, hanem helyben, az adott rendelőben , akár – amennyiben sokféle szolgáltatást kínál a vállalkozás – árkatalógus formájában.  S arról is szól miniszteri rendelet, hogy ha egy adott betegség ellátása több elemből, ártételből áll össze, akkor arról egyedi kalkulációt kellene készíteni, hogy a paciens a valós és teljes összár ismeretében dönthessen arról: ott és nem máshol kívánja gyógyíttatni magát.

A MOK és a MAOOSZ mostani interveniálása abból indul ki, hogy ami olcsó az minimum gyenge minőségű, vagy éppenséggel rossz. De mi van akkor, ha a drága semmivel sem jobb? Arról ugyanis egyelőre semmit sem hallani, hogy az egyre jobb minőségű ellátásért is hasonló küzdelem zajlana a szolgáltatók között, mint az árak esetében.

Forrás: medicalonline.hu
Kapcsolódó betegségek
Megosztás

Tetszett? Hasznosnak találtad? Gyere nyomj egy "Like-ot",kommentáld és oszd meg ismerőseiddel, küldd tovább!



További hírek


INFORMÁCIÓK
KERESŐK
KÖZÖSSÉG
PARTNEREINK