A brit kormány júliusban hozta nyilvánosságra azt a döntését, miszerint a sima cigarettás dobozok kötelezővé tételét egészen addig elhalasztja, míg napvilágot nem látnak egy ausztráliai vizsgálat eredményei. Ebben Wakefield és munkatársai a minden grafika nélküli cigarettás dobozokkal elérhető korai eredményeket elemzik Victoriában.
A vizsgálat bevezető periódusában, amikor a grafika nélküli és a márkajellel ellátott csomagolás egyidejűleg volt forgalomban, azt találták, hogy azok, akik sima dobozban vásárolták meg a napi füstölnivalójukat, kevésbé voltak elégedettek a cigarettázással és a termék minőségével, nagyobb volt körükben azok aránya, akik szerint a grafika nélküli csomagolás jó ötlet, illetve többen gondolkodtak el komolyan arról, hogy leszoknak a dohányzásról. Ezek a tapasztalatok újabb információkkal egészítik ki a már birtokunkban lévő adatokat. Azt a megfigyelést, miszerint a csomagolás milyensége nagyban befolyásolja a fogyasztóknak a termékkel kapcsolatos elégedettségét, korábbi szisztematikus elemzések, kutatások, a kereskedelmi szakirodalom és a dohányipari cégek belső dokumentumai is megerősítik.
A victoriai felméréshez hasonlóan ezek is azt jelzik, hogy a grafika nélküli dobozban forgalmazott cigarettákat fogyasztók között nagyobb azok aránya, akiknek a rákérdezés előtti héten legalább egy nap eszébe jutott, hogy fel kellene hagyniuk a dohányzással. A leszokás iránti igény és szándék megbízhatóan jelzi előre azt, hogy valaki megpróbálkozik-e egyáltalán a cigaretta elhagyásával. A dohányzásról való leszokást segítő szolgálatok segítségét igénybe vevő dohányosok esetében a leszokás iránti határozott motiváció a sikeres leszokás fontos prediktora.
Ha az Egyesült Királyságban és más országokban is valóban közegészségügyi prioritást szánnak a dohányzásról való leszokásnak, az első ausztráliai tapasztalatok megfelelő megerősítéssel szolgálhatnak ezekhez a célkitűzésekhez. Az viszont egyelőre nem egyértelmű, hogy e tapasztalatok kellőképpen meggyőzték-e a brit döntéshozókat – írja a British Medical Journal. Az Egyesült Királyságban először a korábbi munkáspárti kormányzás alatt merült fel a szabványosított cigarettásdobozok bevezetésének terve 2008-ban, az akkori elképzelések alapját négy észak-amerikai tanulmány képezte. Mire két évvel ezelőtt a jelenlegi kormány is komolyan foglalkozni kezdett a kérdéssel, 37 idevágó vizsgálat adataira támaszkodhattak, melyek közül 6-ot éppen az Egyesült Királyságban végeztek. Azóta legalább 12 további vizsgálat tapasztalatai kerültek napvilágra, ezek közül 3 brit tanulmány volt.
Az egyre bővülő bizonyítékok alátámasztják azt az elképzelést, hogy a grafika nélküli szabványosított csomagolás kevésbé kívánatos a potenciális fogyasztók szemében, ami javíthatja az egészségi figyelmeztető üzenetek hatásfokát; ezzel együtt csökken annak esélye is, hogy a gyártók olyan csomagolásban hozzák forgalomba termékeiket, mely félrevezeti a fogyasztókat a dohányzás egészségi ártalmait illetően.
Nem mindegy, hogy miben és hogyan
Két nappal azelőtt, hogy a brit kormány nyilvánosságra hozta a szabványosított cigarettás dobozok tervét, az Európa Parlament környezeti, közegészségügyi és élelmiszerbiztonsági bizottsága aktualizálta a dohánytermékekkel kapcsolatos direktíváját, mely meghatározza a dohánytermékek csomagolásának és feliratozásának módját az Európai Unióban. A bizottság támogatja, hogy a cigarettás doboz elülső és hátsó oldalának háromnegyedén a dohányzás káros hatásaira figyelmeztető képi üzeneteknek kell helyet kapniuk, egyben tiltja a keskeny cigarettás dobozok alkalmazását. Amennyiben ez utóbbi két elképzelés elfogadást nyer, jelentősen javulhat a figyelmeztető grafikák láthatósága, és megszűnik az a lehetőség, hogy a dohánygyártók a cigarettás dobozokon keresztül kommunikáljanak fogyasztóikkal. Ez azonban nem elegendő arra, hogy gátat szabjon azoknak az újabb, innovatív megoldásoknak, melyekkel az a gyártók termékeiket vonzóbbá igyekeznek tenni potenciális vásárlóik számára. Ezzel együtt arra sem alkalmas önmagában, hogy a gyártók olyan képi megjelenést és márkajelet alkalmazzanak, melyek elterelik a figyelmet az egészségi ártalmakra figyelmeztető képekről és feliratokról.
A dohányosok többsége már gyermekkorában rászokott a cigarettára, és bár a már említett intézkedések elsődleges célja, hogy a felnőttek figyelmét felhívják a dohányzás ártalmaira, a szabványosított cigarettás dobozok másik fontos feladata, hogy a gyermekeket megóvja a rászokástól. A most nyilvánosságra hozott számadatok azt jelzik, hogy a dohányzás prevalenciája fokozatosan csökken a brit gyermekkorú lakosság körében. Azonban semmi garancia nincs a kedvező trend fenntartására, ha nem alkalmaznak tudatos dohányzás ellenes stratégiát. A csomagolás szabályozása a következő fontos lépés, mivel ez vált a dohányipari cégek fő marketing- és kommunikációs terepévé azóta, hogy tilos a dohánytermékek reklámozása és szponzorálása.