Orvosok.hu
Betegségek
Orvoskereső
Orvos válaszol
Szakember kereső
Szakember válaszol

Nem foglalkoznak problémáival?
Nálunk több száz orvos, specialista közül választhat. Egyszerre kérdezhet több tucat orvostól, egészségügyi szakembertől azonnal.
Itt választ kap problémáira.

Nem találnak Önre a páciensek? 
Több Pácienst szeretne? Szerezzen több pénzt tudásával!
 Regisztráljon most díjmentesen, és ajándékba adunk Önnek egy 10.000 Ft értékű wellness hotel utalványt. 

Orvosok.hu Facebook
Orvosok.hu Youtube
 

Kezdőlap - Hírek - Fény derült arra, meddig tart a boldogság
2013. május 07. 12:04

boldogság

Fény derült arra, meddig tart a boldogság
Azt hittük, hogy az amerikai álmot nem lehet magyarosítani. Egy önsegítő könyv most mindent felborít, amiben eddig egy boldogságkeresésben zöldfülű kelet-európai reménykedett. Le a vágyakkal? És mi a franc az a hedonista adaptáció? Elolvastuk Sonja Lyubormirsky Boldogságmítoszok című könyvét.
Fény derült arra, meddig tart a boldogság

Sonja Lyubomirsky tudja, mi a boldogság. Vagy nem fél megkérdezni.

A kaliforniai egyetem pszichológia professzora eldöntötte, megmutatja az emberiségnek, hogy miből áll a boldogság, és hogy lehet hozzá közelebb kerülni. A How of Happiness (Hogyan legyünk boldogok)  után most megjelent a The Myths of Happiness, mely magyarul Boldogságmítoszok címmel érhető el a könyvesboltokban. Vigyázat, mert a borítón sugárzó amerikai felhőtlen mosolya csal. Az önboldogító praktika nem feltétlen válik be a rendszerváltás óta tanulgató magyaroknak.

Pedig végre ezen a terhelt, pesszimista vidéken is felcsillant a remény - legalábbis a duzzadó spirituális könykínálat tekintetében, hogy megvalósulhatnak az álmaink, a pozitív gondolkodást már majdnem sikerült beépíteni a napi rutinba: reggel szembedícsérjük magunkat a tükörben, alvás előtt pedig próbáljuk nem feledni a fókuszálós gyakorlatokat. Még ha sokaknak fáj is Trianon, a magára valamit adó önlélek-búvárnak polcán kitüntetett helyet foglal el a Secret (Titok) című biblia, ami azt tanítja, hogy kívánjunk csak bátran, minden valóra válhat.

Téveszmék a boldogságról

A Boldoságmítoszok viszont lerántja a leplet. Ott folytatja, ahol az amerikai filmek abbahagyják: a vágyott cél elérésének másnapján, amikor visszaáll a hétköznapi rutin, amikor már nem rózsaszín a köd, vagy éppenséggel, amikor elsötétül a világ, és villámként csap le egy rossz hír. A mindent elsöprő, örökké tartó szerelemre, a fáradhatatlanul romantikus házasságra és a tartós egészségre vágyók kíméljenek!

Lyubomrisky állítólag több ezer emberrel készített interjút, hogy levonja az amerikaiktól oly távol álló következtetését: a boldogság illúzió, az álmodozás helyett pedig inkább fogjuk vissza vágyainkat, akkor elkerül minket a csalódás. A szerelem ugyanis elmúlik, a pénzzel vett javak unalmassá válnak, a diagnózis pedig egyszer úgyis pozitív lesz. Ha erre nem készülünk fel lelkileg, az örömnél sokkal nagyobb lesz a bánatunk az elvesztett, vagy meg sem talált, boldogság miatt.

A doktornő kutatásai szerint a legnagyobb üdv sem tart tovább két évnél, sőt minél nagyobb az eufória, annál mélyebb utána a gödör. Az üzenetet kapisgáljuk: a buddhisták, a jezsuiták, de még a svábok is ezt vallják, a magyar gyerekek pedig eleve úgy nőnek fel, hogy sírás lesz a vége.

Akkor mit kell tennünk?

Hiába keressük a választ, az írónő már a bevezetőjénél ellentmondásba kerül önmagával: megállapítja ugyanis, hogy akik nagy fájdalmakon mentek keresztül, azok sokkal boldogabbak. De hát nem épp az a könyv missziója, hogy mindkettőt nagy ívben el kell kerülni? A vágyait egyre inkább szégyellni kényszerül az olvasó, de ez még csak a kezdet. Lyubomirsky egy kísérlet "megdöbbentő" eredménye után azzal fenyegeti az emberiséget, hogy ha nem hagy fel a méregetéssel, és az irigységgel, akkor soha nem lesz jó senkinek. Az összehasonlítás szocializációs csökevénye ezennel megérett a pusztulásra.

Az említettett teszt során egy bábjátékot kell előadni az alanyoknak több csoportban, némelyiküknek azt mondták a végén, hogy jól sikerült, némelyiküknek, hogy borzasztó volt, egyeseknek viszont elárulják, hogy a másikok sokkal jobbak, avagy sokkal rosszabbak voltak. Mi sült ki ebből? Boldogok csak azok voltak, akiket megdícsértek, ám, amin kikészült a doki: a legboldogtalanabb embereknek a kudarcba fulladt bábjátékozás után csak az jelentett vigaszt, ha megtudták, hogy a másik alany még rosszabb volt náluk.

Lesajnálja a kárörvendő pácienseket az írónő, amit már a magyar fordító sem bír szó nélkül: „a szerző úgy tesz, mintha elfeledkezne evolúciós örökségünkről, melynek hatására minden főemlős csak hierarchikus társadalmi csoportban tud élni, ami óhatatlanul maga után vonja, hogy másokhoz kell mérnie magát” – kotyog bele a kritikus fordító, majd lábjegyzetében azt is az okfejtés hiányosságként említi, hogy csak kivételként emlegeti a szerző a csuklyásmajmok vislekedését, melyek között ugyanúgy nyakon csíphető a féltékenység-e vállfaja.

A doktornő elméletei több helyen is sántítanak. Hisz az egész könyv arra épít, amit a boldogtalan, ám a másik sikertelenségéből erőt merítő bábjátékos átél: hogy végülis annak sem olyan jó, aki boldog, mert legalábbis két év múlva biztos elborul a kedve. Ennyi időben rögzíti a kutató a boldogság maximumát, legyen az szerelem, vagy a világ legjobb állásának megcsípése: a Google-nál dolgozóknál például azt figyelték meg, hogy a jó dolgukban is elkezdenek keseregeni: már megint rák az ingyenebéd! Felháborító! A pszichológia nyelvén ezt hedonikus adaptációnak hívják: vágyunk a legjobbra, de amikor megkapjuk, hosszabb-rövidebb idővel teljesen értéktelenné válik.

Szerinte a bérlők például sokkalta boldogabbak a lakástulajdonosoknál, mert utóbbiaknak több fejfájást okoz a tulajdonuk, és annak rendben-, illetve karbantartása. Majd azt tanácsolja: „aki nem engedheti meg magának azokat a dolgokat, amelyek örömet okoznak, szórakoztatnak, vagy megkönnyítik a mindennapi életet, jobban jár, ha kölcsönveszi őket” – , de a következő fejezetet meg azzal kezdi, hogy az öt éve elhúzódó gazdasági válság remélhetőleg mindenkit megtanít arra, hogy jobban megbecsüljük azt, amink van, és változtassunk hozzáállásunkon. Most akkor melyik: mondjunk le a tulajdonról, kérjünk kölcsön, vagy elégedjünk meg a mostani helyzetünkkel, és hozzuk ki belőle a legjobbat. Végül mindig az utolsóra lyukad ki Lyubomirsky, csak kissé nyakatekert logikával.

Betegség és öregség ellen

Külön fejezetet szán a szerző a betegségben és öregedésben szenvedőknek, feldolgozási sémákat ajánlva minden eshetőségre: a súlyos diagnózis esetében például az aktív változtatás, az éber várakozás illetve az elfogadás magatartásai közül válogathatunk attól függően, hogy mik a túlélési esélyeink. Bármelyik is vonatkozik a boldogtalan olvasóra, a cél ugyanaz: megtalálni az élet értelmét, és lehetőleg minél hamarabb társra találni a bajban. Az írónő valahogy elfelejtette, hogy a könyve első részében még azt a mítoszt próbálta megdönteni, hogy addig nem lehet valaki boldog, amíg nincs valakije.

Mégis kapunk egy olyan tanácsot, amin érdemes elmerengeni. Nem csak az összehasonlítgatást, hanem a problémákon való rágódást is száműzni kívánja mindenki életéből a szerző, ez pedig megszívlelendő lenne a rákos megbetegedésekben listavezető magyaroknak. A múlton viszont ne rágódjunk! című fejezetben segíteni próbál túllépni a mérgező hatású, régmúlt dolgokon. Viszont azt is leszögezi, hogy a feldolgozáshoz és túllépéshez szükségünk van a múltra, hogy a jelenben és a jövőben „boldogabbak” (bármit is jelentsen ez) legyünk. Szerinte úgy kell töprengeni, hogy ne legyen káros: azaz nem szabad letüdőzni. Ne legyenek körkörösek, betolakodóak, neurotikusak és kontrollálhatatlanok a gondolatok, helyette viszont elemzők, filozofikusak, kíváncsiak, intellektuálisak.

Forrás: hvg.hu
Kapcsolódó betegségek
Megosztás

Tetszett? Hasznosnak találtad? Gyere nyomj egy "Like-ot",kommentáld és oszd meg ismerőseiddel, küldd tovább!



További hírek


INFORMÁCIÓK
KERESŐK
KÖZÖSSÉG
PARTNEREINK