Orvosok.hu
Betegségek
Orvoskereső
Orvos válaszol
Szakember kereső
Szakember válaszol

Nem foglalkoznak problémáival?
Nálunk több száz orvos, specialista közül választhat. Egyszerre kérdezhet több tucat orvostól, egészségügyi szakembertől azonnal.
Itt választ kap problémáira.

Nem találnak Önre a páciensek? 
Több Pácienst szeretne? Szerezzen több pénzt tudásával!
 Regisztráljon most díjmentesen, és ajándékba adunk Önnek egy 10.000 Ft értékű wellness hotel utalványt. 

Orvosok.hu Facebook
Orvosok.hu Youtube
 

Kezdőlap - Hírek - Miért kezdenek el dohányozni a tinik?
2013. június 20. 08:55

cigaretta, dohányfüst, dohányzás, tinédzser

Miért kezdenek el dohányozni a tinik?
A BMJ Open című online folyóirat beszámolója szerint minden tíz cigarettareklám közel 40 százalékkal növeli az esélyét annak, hogy egy tizenéves gyerek kipróbálja a dohányzást. A szakemberek megfigyeléseiket több mint 1300 nemdohányzó fiatal két és fél éven át történő nyomonkövetése alapján vonták le.
 Miért kezdenek el dohányozni a tinik?

A vizsgálat kezdetekor, 2008-ban a kísérletben résztvevő tiniket arról kérdezték, milyen gyakran találkoznak különböző típusú hirdetésekkel, melyek között szerepelt hat olyan reklám, melyek az akkor legnépszerűbb cigarettákat hirdették, valamint nyolc olyan, amelyek egyéb termékeket – például csokoládét, ruhát, mobiltelefont vagy autót – népszerűsítettek. 2011-ben, 30 hónap elteltével feltették számukra ugyanezt a kérdést, de emellett arra is rákérdeztek, hány szál cigarettát szívtak el az elmúlt időszakban, illetve van-e aki rendszeres dohányzóvá vált azóta.

Minden harmadik fiatal, azaz 406-an bevallották, hogy az eltelt 30 hónap során már kipróbálták a cigarettát, és minden tizedikük azt is elismerte, hogy az előző hónapban is dohányzott. Egyhuszaduk számolt be arról, hogy több mint 100 szál cigarettát elszívtak már – vagyis rendszeres dohányzóvá váltak – és ugyanennyi fiatalról derült ki, hogy nem telik úgy nap, hogy ne gyújtanának rá. A napi szinten dohányzók egyharmada 14 éves, vagy annál fiatalabb volt, míg minden negyedik 16 éves, vagy annál idősebb.

A dohányhirdetésekkel való szembetalálkozásaik aránya összességében alacsonyabb volt, mint az egyéb termékeket népszerűsítő reklámokkal valók, ám volt egy bizonyos cigarettamárka, melyet a gyerekek közel fele legalább egyszer látott, 13 százalékuk pedig tíznél is többször. Amikor a szakemberek annak próbáltak utána járni, kit mi vett rá a dohányzásra, a hirdetések a második helyen álltak, az indokok élén pedig a kortársak befolyásoló ereje szerepelt, az azonban így is világossá vált, hogy minél gyakrabban találta szembe magát egy tini valamilyen dohánytermék hirdetésével, annál nagyobb volt az esélye, hogy ő maga is rákapott a dohányzásra. A vizsgálat kimutatta, hogy azok a gyerekek, akik a legtöbb ilyen típusú reklámot látták, kétszer olyan nagy valószínűséggel váltak rendszeres dohányzókká, mint azok, akik a legkevesebb cigarettahirdetéssel találkoztak, illetve az is kiderült, hogy minden további tíz reklám 38 százalékkal növelte az esélyét annak, hogy valaki rászokjon a cigarettára, és 30 százalékkal annak, hogy naponta elszívjon legalább egy cigarettát.

A tanulmány szerzői úgy vélik, hogy az eredmények alapján csak támogatni lehet az Egészségügyi Világszervezet (WHO) azon javaslatát, miszerint a dohánytermékek reklámozását teljes mértékben be kellene tiltani, hiszen igen erős befolyásoló ereje van, elsősorban a fiatal nemzedékre.

Forrás: vital.hu
Kapcsolódó betegségek
Megosztás

Tetszett? Hasznosnak találtad? Gyere nyomj egy "Like-ot",kommentáld és oszd meg ismerőseiddel, küldd tovább!



További hírek


INFORMÁCIÓK
KERESŐK
KÖZÖSSÉG
PARTNEREINK