Orvosok.hu
Betegségek
Orvoskereső
Orvos válaszol
Szakember kereső
Szakember válaszol

Nem foglalkoznak problémáival?
Nálunk több száz orvos, specialista közül választhat. Egyszerre kérdezhet több tucat orvostól, egészségügyi szakembertől azonnal.
Itt választ kap problémáira.

Nem találnak Önre a páciensek? 
Több Pácienst szeretne? Szerezzen több pénzt tudásával!
 Regisztráljon most díjmentesen, és ajándékba adunk Önnek egy 10.000 Ft értékű wellness hotel utalványt. 

Orvosok.hu Facebook
Orvosok.hu Youtube
 

Kezdőlap - Hírek - Megállj, szólok apádnak!
2013. december 02. 09:34

gyerekek, gyermek, nevelési elvek, gyermeknevelés

Megállj, szólok apádnak!
A jutalmazás és a büntetés értelme az, hogy iránytűt, útmutatást nyújtson a gyereknek arról, hogy hogyan kell viselkedni. Nem lehet csak dicsérettel nevelni, de a nadrágszíj és a nádpálca korszaka is lejárt. Hogyan adjunk világos jelzéseket, kapaszkodókat a gyereknek?
Megállj, szólok apádnak!

Míg néhány évtizede a jutalmazás és a büntetés a neveléssel foglalkozó szakkönyvek központi kérdése volt, mára meglehetősen egyoldalú álláspont uralkodott el e tekintetben. Még a szakemberek közül is sokan táplálják a hiedelmet, hogy lehetséges csak dicsérettel nevelni, a büntetés, korlátozás feltétlenül kerülendő.

A büntetés mellett a gyerekek rosszalkodásáról való diskurzus is a politikai korrektség áldozata lett. Helyette az újabb tankönyvekben szaporodnak a diagnózisok: „hiperaktivitás”; „szembeszegülés- zavar”; „gyermekkori viselkedészavar”. Kérdés, valóban a gyerek tiszteletét jelenti-e, ha nem rossznak, hanem betegségnek minősítjük a viselkedését? Hiszen ha beteg, akkor nem tud változni sem. Akár gyerek, akár felnőtt valaki, csak akkor tud változtatni a viselkedésén, ha tudja, mi a baj vele, hol ütközik mások érdekébe, akaratába.

A toporzékoló óvodást ne halmozzuk el szeretettel

 

A jutalmazás és a büntetés értelme pontosan az, hogy iránytűt, útmutatást nyújtson a gyereknek. Már csak ezért sem nélkülözhető egyikük sem: nincs olyan gyerek, aki alkalmanként ne tenné próbára a szülei türelmét. Ezért nem követendő az a tanács, hogy a szembeszegülő, dührohamot produkáló kisóvodást halmozzuk el szeretettel. Tévedés, hogy a toporzékoló két-három évesek szeretetre vágynak: lehet, hogy így van, de az ellenállás nem ezt jelenti.

 A gyerekek, mint minden emberi lény, keresik a saját pozíciójukat a szociális térben, próbálkoznak, hogyan érvényesíthetik a szándékaikat. A felnőttek gyakran elálmélkodnak a képtelen ötleteiken, amelyekhez sokszor indulatosan ragaszkodnak: szandálban akarnak menni az óvodába télen, azonnal villamosra akarnak szállni a kertkapuban. Mivel a dolgok értelmét még nem látják át, voltaképpen mindegy, hogy mit követelnek, a cél annak a megtapasztalása, hogyan reagál a környezet. Ezért nem jó megoldás, ha a szülők megpróbálnak eleget tenni a gyakran lehetetlen óhajoknak, sokkal hasznosabb, ha világosan jelzik a gyerek számára, hogy a kívánsága nem teljesíthető.

Sok gyerek problémája a túljutalmazottság

A jutalom és a büntetés is sokféle lehet. A jutalom értéke nemcsak annak a függvényében változik, mennyi pénzt adtunk érte a boltban, azon is múlik, ki adja, kinek, milyen szituációban. Nemcsak a büntetés, a dicséret is lehet megalázó, ha olyasmire vonatkozik, ami a megdicsért számára nem volt „kihívás”, vagy nyilvánvalóan nem az ő érdeme.

Így például az óvodások (és a testvéreik) nem feltétlenül örülnek neki, amikor a rokon vagy ismerős a szépségükről áradozik. A gyorstalpaló szülői tréningek, guruk által javasolt állandó dicséret gyorsan értékét veszti - valamennyien emlékezünk rá, mennyire lenéztük az iskolában azt a tanárt, aki mindenkinek jó jegyet adott.

Sok gyerek problémája éppen a túljutalmazottság: a vágyaik teljesülnek, mielőtt kimondták volna őket. Pedig a várni tudás, a dolgokért való megküzdés képessége az egyik legjobb útravaló az életben. A teljesítményt követő helyeslés, a szülő látható öröme és büszkesége többet ér, mint a sok ezer forintos tárgyak.

Fejezzük ki érzéseinket, riadalmunkat, amikor valamit megtiltunk!

Nem érdemes azokat a csodamódszereket követni, amelyek kerülendőnek tartják az érzelemnyilvánítást a nevelésben. „Értő meghallgatásra” alkalmanként szükség lehet, de az esetek többségében a gyerekek számára hallatlanul fontos jelzések a szülő őszinte érzelmei. Kutatási eredmények rámutatnak, hogy a kisgyermekek veszélyes tetteinek megakadályozásában nem önmagában a tiltás, hanem a szülő látható riadalma volt hatékony, a közönyös hangú tiltásra jóval kevesebben reagáltak.

Az érzelmeket azért sem érdemes leplezni, mert az őszintétlenség nem működik a szülő-gyerek kapcsolatban. A gyerekek észreveszik a szerepjátszást, és alaposan megzavarja őket. A szülői aggodalom, vagy adott esetben indulat természetes dolog, ahogyan a szülői öröm és büszkeség is. Az érzelmeket nem leplezni kell, hanem meg kell találni a kezelésük, közlésük módját. A gyerekek azt is a szülői minták alapján tanulják, hogyan lehet felülkerekedni a haragjukon, hogyan lehet másokkal a nemtetszésüket úgy közölni, hogy ne legyen súlyos sértés belőle.

A nevelés türelemjáték, nem várható azonnali eredmény

A büntetés ellenzői gyakran hivatkoznak rá, hogy a büntetés nem éri el a célját. „Tegnap megbüntettem a kisfiamat, nem nézhetett filmet, mert kilocsolta a kádból a vizet, és tessék: ma ugyanazt teszi" – panaszolja egy blogíró anya.

Tudomásul kell venni, hogy a jutalom és a büntetés nem úgy működik, mint az orvosságok. A nevelés türelemjáték, nem várható azonnali eredmény. A tiltások fokozatosan válnak belsővé, az önszabályozás felépülése hosszú folyamat (és ismerünk felnőtteket is, akiknél hiányos).

A gyerek sokszor azért is bűntudatot érez, amit nem ő tett

Egy másik aggály a büntetéssel szemben, hogy bűntudatot ébreszt. Csakhogy a bűntudat egyáltalán nem kóros jelenség, éppen ellenkezőleg: a bűntudat nélküli emberek a betegek. Más kérdés, hogy a gyerekek gyakran éppen olyasmi miatt éreznek bűntudatot, amiről egyáltalán nem tehetnek. Gyakran tapasztalható, hogy 4-6 éves gyerekek magukat okolják a szülők között kialakult konfliktusért, azért, mert ők maguk, a testvérük, vagy valamelyik szülő súlyosan megbetegedett.

Ilyenkor természetesen mindent meg kell tenni a bűntudat feloldására. Rendkívül kártékony, amikor ilyen helyzetben az elkeseredett szülő még fokozza is ezeket a nyomasztó érzéseket. („Azért vesztünk össze, mert nem tanulsz az iskolában!")

A két alapelv: az igazságosság és a következetesség

A büntetés akkor ébreszt ellenállást és dacot, ha túlzó, igazságtalan, vagy megtorlásjellegű. Fontos, hogy a gyerekek lássák a tiltás vagy büntetés értelmét, mindig társuljon hozzá a gyerek életkori fejlettségének megfelelő magyarázat – ha erre törekszünk, akkor magunk is kénytelenek vagyunk végiggondolni, igazságosak vagyunk-e?

Mindig fontos tisztázni az előzményeket, és hogy szándékos volt-e: a véletlenségből, ügyetlenségből elkövetett vétségért nem jár büntetés. Kicsi gyerekek esetében azonban nem mindig lehet kiküszöbölni azt a helyzetet, amikor dolgokat azért kell megtenniük, mert az anyjuk vagy apjuk így kívánja.

Ne várjuk egy kétéves gyerektől, hogy értse meg: még betegebb lesz, ha nem veszi be a gyógyszert, a „túlpörgött” kisóvodás váltig tiltakozni fog, ha megpróbálják meggyőzni, hogy ő bizony álmos. A hosszas magyarázkodás, könyörgés csak komplikáltabbá teszi a hasonló helyzeteket. A határozott fellépés ilyenkor nem visszaélés az erőfölénnyel, hanem a szülői felelősség megnyilvánulása.

A büntetésnél különösen érdemes figyelni a következetesség ősi szabályára: ne engedjük meg, amit korábban megtiltottunk, és ne mulassunk azon, amit korábban nehezményeztünk. A túl gyakori fenyegetés, büntetés éppúgy infláció tárgya lesz, mint a tartalmatlan jutalmak, és ráadásul rombolja a jó értelemben vett tekintélyt.

A büntetést megtorlásjellegűvé teszi az is, ha hosszabb idő telt el a szabályszegés után. A „Megállj, szólok apádnak!” - típusú fenyegetések hatástalanok: a helyzeteket lehetőleg ott és akkor kell rendezni, ahol létrejöttek.

A szülő-gyerek kapcsolat ne függjön a gyerek iskolai sikerességétől

Ahogyan a gyerekek cseperednek, még a temperamentumosabbak esetén is ritkulnak a dührohamok, ellenállások, egyre inkább lehet „beszélni a fejükkel”. Az iskolakezdés azonban új problémakört vezet be: ettől fogva egy külső intézmény értékeli a gyereket – és közvetve a szülőt is.

Bár sajnos az iskolai eredmények ma egyre kisebb szerepet játszanak a boldogulásban, a legtöbb családban nagy izgalommal kísérik az iskolai híreket. Kutatási eredmények sokasága tükrözi, hogy a családi támogatásnak komoly szerepe van az iskolai sikerességben, de nagyon fontos, hogy ne a szülő, hanem a gyerek becsvágya működtesse a dolgokat.

Az iskolai sikerekért jár a dicséret, a jutalommal azonban érdemes óvatosan bánni, hiszen az iskolában a gyerek „a munkáját” végzi. A kisiskolás nehézségeire, kudarcára támogatás, odafigyelés, nem büntetés a megoldás. Az iskolai rendbontást a pedagógusoknak kell kezelniük, de nem sokat tehetnek, ha a szülők nyíltan nem működnek velük együtt.

Fontos, hogy a szülő-gyerek kapcsolat ne függjön túlságosan a gyerek iskolai pályafutásától - még problémák esetén sem. A gyereket különösen megterheli, ha úgy érzi, hogy az iskolai teljesítményétől függnek a szülők érzelmei. Ettől nem feltétlenül fog jobban tanulni, inkább tehetetlenséget érez. Könnyen kialakul a rossz kör, amelyben a szülő sérelmezi, hogy a gyerek az „ő kedvéért” sem képes tisztességesen megírni a leckét, a gyerek pedig egyre csalódottabb a szeretet elvesztése miatt.

A nadrágszíj és a nádpálca korszaka véget ért, de a gyerekek ma is a felnőttektől tanulják meg, hogyan viselkedjenek. Kellenek a világos jelzések, jó kapaszkodók.

A szerző gyermekpszichológus

Forrás: origo.hu
Kapcsolódó betegségek
Megosztás

Tetszett? Hasznosnak találtad? Gyere nyomj egy "Like-ot",kommentáld és oszd meg ismerőseiddel, küldd tovább!



További hírek


INFORMÁCIÓK
KERESŐK
KÖZÖSSÉG
PARTNEREINK